Jaarrekening 2018

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

B. Speerpunten van beleid

B. Speerpunten van beleid

Verhogen van de bereikbaarheid, met als hoofdthema de realisatie van de Avantislijn

Met de openstelling van de Buitenring is de bereikbaarheid per auto sterk verbeterd. Wel moeten de verkeersstromen komende jaren goed gemonitord worden, om te controleren of het verkeer ook daadwerkelijk gebruik maakt van deze nieuwe stroomweg (in plaats van het onderliggend wegennet). Aandachtspunt vormt het parkeren van auto’s. Nu enerzijds de werkzaamheden aan het centrumplan gereed zijn, wordt het huidige parkeerregime in het centrum in drie fases gewijzigd: (1) het doorvoeren van een tariefswijziging, (2) de implementatie van mobiel parkeren en (3) het traject opstarten om de parkeerschijfzone en belanghebbenden-parkeerplaatsen te vervangen door een tweede schil van betaald parkeren. Hiermee wordt een herkenbaar en uniform parkeersysteem in het centrum gecreëerd, waarbij het overal mogelijk is om achteraf het verschuldigd parkeergeld voor de daadwerkelijke parkeerduur te betalen. Ook het beter bewegwijzeren van de grotere parkeerterreinen in het centrum maakt hier onderdeel van uit. Anderzijds worden lokale parkeerproblemen zoveel mogelijk lokaal opgelost, hetgeen een doorlopende activiteit is. De bereikbaarheid van de fiets en het Openbaar Vervoer dient (verder) te worden verbeterd en geoptimaliseerd, om deze duurzame modaliteiten meer concurrerend te maken aan de auto. Bijzonder in dezen is het Bereikbaarheidsonderzoek Regio Parkstad - Stadt Aachen, met Kerkrade-West als middelpunt van het onderzoeksgebied. Samen met de provincie Limburg, regio Parkstad en Stadt Aachen heeft een eerste verkennende studie plaatsgevonden naar welke verkeers- en vervoersmaatregelen het meeste effect hebben om regio Parkstad en Stadt Aachen voor de korte en langere termijn bereikbaar te houden. Hieruit zijn vijf maatregelen naar voren gekomen, die in 2019 in een vervolgstudie verder uitgewerkt worden. Voor de fiets geldt in het bijzonder de planvorming en realisatie van de IBA Leisure Lane, een gebiedsoverstijgende langzaam verkeerroute voor zowel recreatief en toeristisch verkeer als ook voor utilitair verkeer. In samenwerking met een 7-tal andere gemeentes, Provincie Limburg en IBA Parkstad wordt gewerkt aan een verbinding die de zeven gemeentes onderling met elkaar verbindt. De langzaam verkeerroute zal bijdragen aan de bereikbaarheid van Kerkrade uit met name het Heuvelland via Simpelveld en uit Parkstad via Landgraaf. Bovendien sluit deze route aan op grensoverstijgende routes als het Pferdelandpark en de verder gelegen Vennbahn (Duitsland) en Kolenspoor (België). Ten slotte heeft in 2018 een studie plaatsgevonden naar de verkeerssituatie op de Rodaboulevard en aan dit onderzoek hebben de belangrijkste stakeholders (ondernemers, grondeigenaren, etc.) geparticipeerd. In 2019 worden de oplossingsrichtingen om de situatie op het gebied van parkeren, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en sociale veiligheid te verbeteren verder uitgewerkt en worden naar verwachting de eerste maatregelen uit een meerjaren maatregelenpakket gerealiseerd.

Verbeteren van de verkeersveiligheid.

Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. Kerkrade streeft naar zo min mogelijk verkeersslachtoffers, met als uiteindelijk wensbeeld 0 doden en gewonden. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is en blijft zodoende een speerpunt op het gebied van verkeersbeleid, met specifieke aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Zowel het treffen van locatiegerichte infrastructurele maatregelen als het sturen op het verkeersgedrag van verkeersdeelnemers (educatie, voorlichting en handhaving) dragen bij aan het realiseren van een verkeersveiliger Kerkrade.

ga terug