Jaarrekening 2018

§3. Onderhoud kapitaalgoederen

f. Civieltechnische kapitaalgoederen

Beleid en uitvoering
Een deel van de openbare ruimte met een grote kapitaalwaarde zijn de civieltechnische kunstwerken zoals bruggen, duikers, keerwanden en dergelijke. Deze kunstwerken werden op ad hoc-basis beheerd. Naar aanleiding van een inventarisatie en inspectie is een onderhoudsprogramma opgesteld.

Budgetten
Voor het reguliere onderhoud aan civieltechnische werken is in 2018 een bedrag van € 30.000 besteed. Middels het investeringsprogramma is een bedrag van € 105.000 geïnvesteerd aan de duiker in de Bosweg. Overige middelen zijn gereserveerd voor de brug in de Merksteinstraat.

Activiteiten / Risico's
De brug in de Merksteinstraat over de grensrivier de Worm is ca. 50% eigendom van de gemeente Kerkrade en ca. 50% eigendom van de Städteregion Aachen. De brug verkeert in een technisch matige toestand. Met de Städteregion Aachen is een contract gesloten; de Städteregion heeft de brug in 2015 laten onderzoeken in het kader van hun volledige bruggenprogramma.
De brug is geïnspecteerd en hierbij zijn enkele ernstige schades vastgesteld. De omvang van deze schades is nader onderzocht. Ernst en de omvang van de noodzakelijke werkzaamheden kunnen worden bepaald. Duidelijk is wel dat de investeringskosten nog in relatie staan tot de te bereiken restlevensduur. Sloop en vervanging van de brug zal niet noodzakelijk zijn. In 2016 zijn hiervoor de technische maatregelen uitgewerkt. In 2017 is vast komen te staan dat de bouwkosten ruimschoots boven het budget (zowel dat van de gemeente Kerkrade als dat van de stadsregio Aken) uitkomen. Derhalve is in 2017 een versobering doorgevoerd. De uitvoering is in 2018 niet doorgezet. Dit met name op verzoek van het Bestuur van Herzogenrath, in verband met een ander grootschalig project leek er een risico te ontstaan op het gebied van verkeersomleidingen. De uitvoering is uitgesteld tot 2019.

De stalen brug van de Locht over het spoor van de ZLSM is dit voorjaar van 2018 afgesloten als gevolg van draagkracht problemen van het rijdek van de brug. Het verkeer wordt omgeleid via de Beitel. Reparatie van dit rijdek is mogelijk maar door de verandering van de verkeersstromen als gevolg van de aanleg van de Buitenring zal bij overdracht van de provinciale weg Beitel – Locht worden besloten of reparatie van het brugdek dan wel een alternatieve route als oplossing zal worden gekozen.

De kleine tunnel voor fietsers onder de Wijngracht (expliciet hiermee worden niet de tunnels van “de Bril” bedoeld). Deze tunnel is bijna aan het einde van zijn levensduur en is te laag voor het huidig gebruik en zou verhoogd moeten worden. Als alternatief kan de tunnel ook worden afgesloten en buiten gebruik worden genomen. Voor deze tunnel zijn goede alternatieve voorhanden bij de 50 meter verder gelegen verkeerslichten. In 2019 zal worden voorgesteld om deze tunnel buiten bedrijf te stellen.

Na openstelling van de BPL zullen er een aantal stukken provinciale weg door de Provincie aan de Gemeente worden overgedragen. Hier zijn ook kunstwerken bij betrokken. Naast een brug bij de Locht en een brug over de Roderlandbaan zijn er een aantal duikers en een forse hoeveelheid vangrail bij betrokken. In 2019 zullen met de Provincie afspraken over deze overdracht moeten worden gemaakt.

ga terug