Jaarrekening 2018

§1. Lokale heffingen

a. Beleid lokale heffingen en kwijtscheldingen

Belastingsamenwerking
De BsGW is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ voor gemeenten en waterschappen. De plaats van huisvesting is Roermond. De gemeente Kerkrade is 1 januari 2015 tot de BsGW toegetreden.

Tarieven
De tarieven voor 2018 zijn door de raad vastgesteld middels de Tarievennota 2018 (raad december 2017). Zoals daarin vermeld is voor 2018 uitgegaan van een stijging van 1,5% voor de opbrengst onroerende zaakbelastingen en diverse overige heffingen. Bij de afvalstoffenheffing en rioolheffing is wederom het principe van 100% kostendekkendheid gevolgd. De parkeertarieven en reclamebelasting zijn niet gewijzigd.

In relatie tot de lokale lasten is de kostendekkendheid van met name rioolrecht en afvalstoffenheffing van belang. Bij beide heffingen is sprake van 100% kostendekkendheid. In onderstaande tabellen is een overzicht 2018 opgenomen.

Kostendekkendheid RIOLERING

 2018

Directe kosten*

1.057

Kapitaallasten

2.134

Doorbelastingen vanuit andere taken**

2.046

Storting in voorziening

0

Totaal kosten

5.237

Rioolheffing

5.209

Onttrekking aan voorziening

28

Totaal opbrengsten

5.237

Saldo

0

* Dit betreft kosten van inspecties en onderhoud (€ 528.387), BsGW (€ 160.000), waterschapslasten
(€ 88.706), kolkenzuigen Rd4 (€ 61.545), ongediertebestrijding (€ 41.054), recognities (€ 37.813), kosten t.l.v.  voorziening riolen (€ 28) en overige kosten (€ 113.891).
** Dit betreft overhead (€ 471.755), salarissen (€ 507.800), straatreiniging (€ 394.000), kwijtschelding (€ 590.000) en (toerekening) compensabele btw (€ 83.400)

Kostendekkendheid AFVAL

 2018

Directe kosten*

3.256

Doorbelastingen vanuit andere taken**

1.694

Totaal kosten

4.950

Afvalstoffenheffing - vastrecht

3.109

Afvalstoffenheffing - variabele opbrengst

1.355

Overige opbrengsten

37

Onttrekking aan reserve

449

Totaal opbrengsten

4.950

Saldo

0

* Dit betreft kosten Rd4 (€ 2.731.270), kosten diensten derden (€ 256.254), kosten BsGW (€ 256.000) en overige kosten (€ 12.441).
** Dit betreft overhead (€ 431.300), straatreiniging (€ 99.800), kwijtschelding (€ 520.000) en (toerekening) compensabele btw (€ 642.800).

Kwijtschelding
Bij het kwijtscheldingsbeleid wordt de maximaal toegestane norm van 100% gehanteerd. Kwijtschelding was in 2018 m.n. mogelijk voor:
-    afvalstoffenheffing: vast tarief (€ 140,00) en het bedrag van het aantal aanbiedingen in een kalenderjaar tot een maximum van € 67 (of € 72,50 bij gebruik van minicontainers);
-    rioolheffing.

De kosten voor kwijtschelding, circa € 1.100.000, zijn ten laste van de budgetten ‘afval’ resp. ‘riool’ gebracht. Met betrekking tot belastingjaar 2018 zijn t/m eind 2018 bij de BsGW 3.323 verzoeken voor kwijtschelding binnengekomen. Hiervan was ultimo 2018 98,6% afgehandeld. Het aantal afgewezen verzoeken bedraagt 32,3%, het aantal toewijzingen (geheel of gedeeltelijk) bedraagt 67,7%. Naar verwachting zullen naar aanleiding van het in 2019 opleggen van de DIFTAR-aanslagen over 2018 nog nieuwe aanvragen om kwijtschelding volgen.  

Actuele ontwikkelingen
Over de eventuele verruiming van het gemeentelijk belastinggebied en een gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting met € 4 mld, zoals geadviseerd door de Commissie Rinnooy Kan, zijn er geen nieuwe ontwikkelingen te melden. Echter blijft de deur, voor het doorvoeren van een verruiming van het gemeentelijk belastinggebied, op een kier staan door het ondertekenen van een interbestuurlijk programma (IBP) d.d. 14 februari 2018. Het IBP is ondertekend door het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen en hierin zijn afspraken gemaakt over tien maatschappelijke opgaven, waaronder ook het onderzoeken van knelpunten op het gebied van (decentrale) fiscale regelgeving.

ga terug