C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren
Business case opstellen voor Center Court |
Einde 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met een verder voorbereidingskrediet van € 1 mln. De provincie, IBA en de gemeente gaan middels een samenwerkingsovereenkomst (ondertekening 19 maart 2019) de ‘content van de software’ (het gedachtengoed) van het project verder doorontwikkelen. Parallel aan deze ontwikkeling wordt het Voorlopig Ontwerp doorontwikkeld tot een Definitief Ontwerp. Besluitvorming wordt nu rond de zomer 2019 verwacht. |
Visie opstellen op (internationale) samenwerking |
De visie op internationale samenwerking de ‘Kadernota Euregionalisering Kerkrade’ is eind 2018 in concept gereed gekomen en zal najaar 2019 bestuurlijk aan de orde worden gesteld. |
Visie strategische personeelsplanning verder uitwerken tegen het licht van samenwerking en de veranderende rol van de gemeente |
De druk op de loonsom, de doorontwikkeling van organisatie en mens, de noodzaak om anders te werken in de participatiemaatschappij zijn de ingrediënten waarmee aanhoudend gestoeid moet worden om een goede verdeling en balans te houden. Daarbij zijn werkbeleving, werkdruk, ziekteverzuim en tijdige resultaten belangrijke indicatoren. Het blijft een uitdaging om al die aspecten goed met elkaar te managen. Door voortdurend bezig te zijn met medewerkers en die in hun kracht te zetten of te behouden krijgt een actief strategisch personeelsbeleid daadwerkelijk invulling. Dit wordt gedaan door alle mogelijke personeelsinstrumenten te benutten, nieuwe inzichten (bijvoorbeeld een vastgesteld demotiebeleid) en ideeën uit te proberen en bovenal ook gebruik te maken van landelijke initiatieven. Kerkrade neemt daarbij waar mogelijk het voortouw om in landelijke pilots zoals Grip op Groei en Grip op Loslaten aan de slag te gaan. Waardering door diverse verbonden partijen getuigt ervan dat we goed op weg blijven om uiteenlopende middelen in te zetten om de daad bij het woord te voegen als het om strategische mens-ontwikkeling gaat. |
Dienstverlening nog klantgerichter door verdere afstemming op de behoefte en belevingswereld van de klanten en hierbij tevens de regeldruk en bureaucreatie voor onze klanten verminderen |
De verbetering van de dienstverlening aan onze burgers is een continue proces. "Digitaal waar kan en persoonlijk waar het moet" is als visie op onze dienstverlening neergeschreven en zal ook de komende jaren van toepassing zijn. Daarbij zal de vraag van de burgers en bedrijven steeds centraal blijven staan. Steeds meer producten kunnen digitaal worden aangevraagd. Ook dit is een continue proces. |
Basisset beleidsindicatoren
omschrijving | bron | eenheid | periode | Kerkrade | Nederland | Limburg |
---|---|---|---|---|---|---|
Formatie | Eigen gegevens | Fte per 1.000 inwoners | 2018 | 8,2 | n/b | n/b |
Bezetting | Eigen gegevens | Fte per 1.000 inwoners | 2018/2017 | 8,8 | 8,1 | n/b |
Apparaatskosten | Eigen begroting | Kosten per inwoner | 2018 | 149 | n/b | n/b |
Externe inhuur | Eigen begroting | Kst als % loonsom + inhuur externen | 2018/2017 | 16,5 | 17 | n/b |
Overhead | Eigen begroting | % totale lasten | 2018 | 9,9 | n/b | n/b |
Overige indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering gemeentelijke dienstverlening | burgeronderzoek | rapport-cijfer | 6,7 | 7,0 | |||
Digitale producten / aanvraagformulieren voor de klant beschikbaar | afd. Burgerplein | aantal | 21 | 10* | 10 | 10 | 15 |
Contacten aan de balie tijdens openingsuren | afd. Burgerplein | aantal | 33.520 | 30.076 | 27.869 | 35.709 | 31.117 |
Afgehandelde bezwaarschriften: | bezwaarschriften-/klachtencommissie | ||||||
- beslissingen | aantal | 185 | 154 | 157 | 158 | 151** | |
- ingetrokken | aantal | 115 | 111 | 188 | 138 | 70** | |
Personeel gemeente | afd. POI | ||||||
- jonger dan 35 jaar | % | 8 | 10 | 9 | 11 | ||
- 55 jaar en ouder | % | 40 | 42 | 41 | 41 | ||
Deeltijdfactor (gemiddeld fte per medewerker, 31 dec.) | afd. POI | 1 | 0,92 | 0,90 | 0,93 | 0,94 | |
Personeel gemeente: | afd. POI | ||||||
- instroom | % | 3,8 | 4,3 | 12,9 | 4,7 | ||
- uitstroom | % | 5,0 | 3,5 | 5,6 | 5,2 |
* Afname digitale producten/aanvraagformulieren is een gevolg van overgang belastingen naar BsGW.
** Voorlopige cijfers.