Jaarrekening 2018

0 Bestuur en ondersteuning

C. Vermeldenswaardige zaken en indicatoren

C. Overige vermeldenswaardige zaken en indicatoren

Business case opstellen voor Center Court

Einde 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met een verder voorbereidingskrediet van € 1 mln. De provincie, IBA en de gemeente gaan middels een samenwerkingsovereenkomst (ondertekening 19 maart 2019) de ‘content van de software’ (het gedachtengoed) van het project verder doorontwikkelen. Parallel aan deze ontwikkeling wordt het Voorlopig Ontwerp doorontwikkeld tot een Definitief Ontwerp. Besluitvorming wordt nu rond de zomer 2019 verwacht.

Visie opstellen op (internationale) samenwerking

De visie op internationale samenwerking de ‘Kadernota Euregionalisering Kerkrade’ is eind 2018 in concept gereed gekomen en zal najaar 2019 bestuurlijk aan de orde worden gesteld.
Het in september 2016 geopend frontoffice voor grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling is gehuisvest in het Eurode Business Center aan de Nieuwstraat, genaamd het ‘Servicepunt Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling, Euregio Maas-Rijn, Kerkrade-Herzogenrath’  (SGA). Het SGA werkt complementair aan het in het EBC reeds jaren gevestigd Grensinformatiepunt Aken-Eurode. Na een tussenevaluatie in 2017 en een eindevaluatie medio 2018, is in december 2018 een einde gekomen aan de projectfase van SGA. In het door de SGA-partners ondertekend ‘Voortgangsdocument’ is, (met toegezegde -afnemende- subsidiëring door de Provincie Limburg),  gezamenlijk afgesproken gedurende de jaren 2019 en 2020 de financiering en de taakstelling van SGA te verduurzamen. Gedurende die periode blijft Kerkrade in ieder geval hostingorganisatie van SGA en zal, samen met de andere SGA-partners, werken aan voren omschreven verduurzaming.

Visie strategische personeelsplanning verder uitwerken tegen het licht van samenwerking en de veranderende rol van de gemeente

De druk op de loonsom, de doorontwikkeling van organisatie en mens, de noodzaak om anders te werken in de participatiemaatschappij zijn de ingrediënten waarmee aanhoudend gestoeid moet worden om een goede verdeling en balans te houden. Daarbij zijn werkbeleving,  werkdruk, ziekteverzuim en tijdige resultaten belangrijke indicatoren. Het blijft een uitdaging om al die aspecten goed met elkaar te managen.  Door voortdurend bezig te zijn met medewerkers en die in hun kracht te zetten of te behouden krijgt een actief strategisch personeelsbeleid daadwerkelijk invulling. Dit wordt gedaan door alle mogelijke personeelsinstrumenten te benutten, nieuwe inzichten (bijvoorbeeld een vastgesteld demotiebeleid) en ideeën uit te proberen en bovenal ook gebruik te maken van landelijke initiatieven. Kerkrade neemt daarbij waar mogelijk het voortouw om in landelijke pilots zoals Grip op Groei en Grip op Loslaten aan de slag te gaan. Waardering door diverse verbonden partijen getuigt ervan dat we goed op weg blijven om uiteenlopende middelen in te zetten om de daad bij het woord te voegen als het om strategische mens-ontwikkeling gaat.

Dienstverlening nog klantgerichter door verdere afstemming op de behoefte en belevingswereld van de klanten en hierbij tevens de regeldruk en bureaucreatie voor onze klanten verminderen

De verbetering van de dienstverlening aan onze burgers is een continue proces. "Digitaal waar kan en persoonlijk waar het moet" is als visie op onze dienstverlening neergeschreven en zal ook de komende jaren van toepassing zijn. Daarbij zal de vraag van de burgers en bedrijven steeds centraal blijven staan. Steeds meer producten kunnen digitaal worden aangevraagd. Ook dit is een continue proces.

Basisset beleidsindicatoren

omschrijving

bron

eenheid

periode

Kerkrade

Nederland

Limburg

Formatie

Eigen gegevens

Fte per 1.000   inwoners

2018

8,2

n/b

n/b

Bezetting

Eigen gegevens

Fte per 1.000   inwoners

2018/2017

8,8

8,1

n/b

Apparaatskosten

Eigen begroting

Kosten per inwoner

2018

149

n/b

n/b

Externe inhuur

Eigen begroting

Kst als % loonsom + inhuur externen

2018/2017

16,5

17

n/b

Overhead

Eigen begroting

% totale lasten

2018

9,9

n/b

n/b

Overige indicatoren

omschrijving

bron

eenheid

2014

2015

2016

2017

2018

Waardering gemeentelijke dienstverlening

burgeronderzoek

rapport-cijfer
 0 -10

6,7

7,0

Digitale producten / aanvraagformulieren voor de klant beschikbaar

afd. Burgerplein

aantal

21

10*

10

10

15

Contacten aan de balie tijdens openingsuren

afd. Burgerplein

aantal

33.520

30.076

27.869

35.709

31.117

Afgehandelde bezwaarschriften:

bezwaarschriften-/klachtencommissie

- beslissingen

aantal

185

154

157

158

151**

- ingetrokken

aantal

115

111

188

138

70**

Personeel gemeente
(31 dec.):

afd. POI

- jonger dan 35 jaar

%

8

10

9

11

- 55 jaar en ouder

%

40

42

41

41

Deeltijdfactor (gemiddeld fte per medewerker, 31 dec.)

afd. POI

1

0,92

0,90

0,93

0,94

Personeel gemeente:

afd. POI

- instroom

%

3,8

4,3

12,9

4,7

- uitstroom

%

5,0

3,5

5,6

5,2

*   Afname digitale producten/aanvraagformulieren is een gevolg van overgang belastingen naar BsGW.
**   Voorlopige cijfers.

ga terug