Jaarrekening 2018

Analyse afwijkingen exploitatie

6 Sociaal domein

Afwijkingen rekening 2018 - begroting na wijziging 2018

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Persoonsgebonden budget
De daling is o.a. een gevolg van de verruimde aandacht voor het aanspreken op de eigen kracht en zelfredzaamheid.

Huishoudelijke verzorging (Hbh)
De kosten inzake huishoudelijke verzorging zijn lager uitgevallen dan geraamd.

Jeugd
Regionaal transitie arrangementen Jeugdzorg en overige inkomstenoverdrachten gemeenten
Kosten jeugdhulp begroot op basis van vooraf door centrumgemeente Maastricht gemaakte prognose. De rekening 2018 betreft de daadwerkelijke kosten van geleverde jeugdhulp voor zorgaanbieders die in Zuid Limburgs verband zijn gecontracteerd.

Jeugdzorg eerste lijn, stichting Impuls
Betreft de kosten van medewerkers van de stichting Impuls, die werkzaam zijn voor het team jeugd en gezin en het team jeugdhulp.

Bovenregionaal Jeugdzorg Plus en overige inkomensoverdrachten gemeenten
Kosten jeugdhulp begroot op basis van vooraf door centrumgemeente Maastricht gemaakte prognose. In de loop van het jaar is de prognose naar beneden bijgesteld. Voor de jeugdzorg plus geldt dat een af- of toename met slechts 1 persoon op jaarbasis al snel een verschil van circa € 70.000 oplevert.

Landelijk transitie arrangementen Jeugdzorg diensten van derden
betreft jeugdhulp, die in verband met het zeer specialistisch karakter (en het beperkt aantal jongeren dat er op lokaal niveau op is aangewezen), noodzakelijkerwijs landelijk wordt ingekocht. Verwijzing vindt veelal door huisartsen en gecertificeerde instellingen plaats. Dat maakt, dat het vooraf begroten van de kosten lastig. Vandaar ook de afwijking tussen begroting en rekening

Vrijgevestigden, overige inkomensoverdrachten gemeenten
Betreft de kosten van geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen die wordt verleend door vrijgevestigde psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten en psychiaters die niet zijn verbonden aan zorginstellingen. Verwijzing vindt veelal plaats door huisartsen. De kosten hiervan werden begroot op basis van de vooraf door de centrumgemeente Maastricht aan de hand van voorgaande jaren gemaakte prognose. In de loop van het jaar is de prognose naar beneden bijgesteld op basis van werkelijke aantallen en cijfers.

Innovatiebudget, instellingen zonder winstoogmerk
Budget staat ter beschikking om jeugdhulpinstellingen te ondersteunen bij de transformatie van zorg. In 2018 is hier geen aanspraak op gedaan. Dit wil niet zeggen, dat er geen instellingen zijn die innoveren met financiële ondersteuning van de gemeenten. Zo werkt bureau Jeugdzorg Limburg aan vernieuwingen op basis van een transformatieplan. Mondriaan verandert de hulp voor Kind en Gezin. Hiervoor zijn in 2018 echter geen daadwerkelijke gemeentelijke bijdragen verstrekt (vindt later plaats).

Uitvoering lokaal, ingeleend personeel
Betreft een verzamelpost van kosten die betrekking hebben op ingeleend personeel voor het team jeugdhulp en praktijkondersteuners voor huisartsen. Kosten zijn lager dan begroot omdat de pilot praktijkondersteuning huisartsen GGZ jeugd nog niet in volle omvang heeft plaatsgevonden. Dit is een ontwikkelproces.

Uitvoering lokaal, Stichting Impuls
Betreft de kosten van medewerkers van de Stichting Impuls, die werkzaam zijn voor het team jeugdhulp. Budget geraamd t.b.v. extra medewerker die specifieke taak krijgt gericht op transformatie van de toegang tot jeugdhulp (1 van de bezuinigingsvoorstellen om meer grip op de jeugdhulp te komen). Deze functie is in 2018 nog niet ingevuld (bezuinigingsvoorstellen grip op het sociaal domein worden vanaf 2019 uitgevoerd).

Afwijkingen rekening 2018 - rekening 2017

Wet maatschappelijke ondersteuning
De onderhoudskosten van de hulpmiddelen zijn toegenomen ten opzichte van 2017. De daling van de opbrengsten eigen bijdrage is een gevolg van gewijzigde landelijke wetgeving.

Inburgering
De twee re-integratieconsulenten die sec bezig zijn met de doelgroep statushouders zijn ten laste van het inburgeringsbudget gebracht (€ 109.000). Dit was in 2017 niet het geval. In 2018 is de module van Competensys aangekocht t.b.v. deze doelgroep (€ 12.000) en is de diagnosticering deels uitbesteed
(€ 68.000). De extra gelden van het Rijk voor participatie & integratie en partieel effect (€ 4.430 per geplaatste statushouder) uit de bestuurs- en uitwerkingsakkoorden Verhoogde Asielinstroom (2016 en 2017) zijn niet gecontinueerd in 2018.

Bijzondere bijstand en minimabeleid
In 2018 zijn de uitgaven € 29.000 lager dan in 2017. Dit is een optelsom van verschillende kostensoorten. Voor het eerst sinds 2014 zijn de uitgaven bijzondere bijstand beschermingsbewind niet toegenomen, maar gelijkgebleven.
De uitgaven schuldhulpverlening zijn met € 60.000 toegenomen. Dit heeft met name te maken met meer uitgaven voor Schuldhulpmaatje. In 2017 betrof de subsidie namelijk maar voor een gedeelte van het jaar. In 2018 gold de subsidie voor het hele jaar.

Wsw
De uitgaven Wsw zijn gedaald, omdat er per 1 januari 2015 geen instroom meer mogelijk is in de doelgroep Wsw.

Participatiebudget
De uitgaven van het participatiebudget zijn met name gedaald door minder inhuur. Na de opstartfase in 2017 heeft in 2018 verdere invulling van de formatie plaatsgevonden bij de GR WSP.

BUIG
De Rijksuitkering BUIG is in 2018 met € 2.026.700 toegenomen. De uitgaven zijn gedaald met € 840.000 met name als gevolg van een dalend klantenbestand. Daarnaast heeft er eenmalig een dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren plaatsgevonden (€ 250.000).

Jeugd
Jeugdwerk
Kosten in 2018 € 19.000 hoger in verband met eenmalige subsidie voor verbouwing souterrain Scouting St. Franciscus, locatie Elisabeth Stift.

Inhuur derden
Hier gaat het om incidentele uitgaven voor zaken als maatwerkvoorzieningen en extern deskundigenadvies (bv noodzakelijke instemmingsverklaringen t.b.v. plaatsing gesloten jeugdhulp). Gezien het incidenteel karakter van deze dienstverlening kunnen de kosten van jaar tot jaar van elkaar verschillen zonder dat daar op te sturen is.

Regionale transitie-arrangementen Jeugdzorg
Uitgaven hebben betrekking op jeugdhulp variërend van begeleiding in groepsverband tot individuele behandeling (geestelijke gezondheidszorg). De kosten zijn in 2018 € 570.000 hoger dan in 2017. Dit is een bekende ontwikkeling die ook al meerdere malen d.m.v. periodieke management informatie Sociaal Domein is gerapporteerd (toegenomen zorgvraag).

Verstrekte PGB’s voor jeugdhulp
In 2018 € 58.000 meer dan in 2017. Hier kunnen geen bijzondere conclusies aan worden verbonden omdat 1 PGB meer of minder al forse kosten met zich mee kan brengen. De hoogte van een PGB is afhankelijk van de jeugdhulp waarvoor dit wordt verstrekt. Overigens past een toename van het aantal PGB’s binnen het gekozen beleid om PGB’s te stimuleren omdat dit besparingen kan opleveren.

Jeugdzorg Plus
Is opname, verblijf en jeugdhulp in een gesloten accommodatie waarvoor de Kinderrechter een machtiging heeft afgegeven. Het betreft zeer specialistische, dure en niet veel voorkomende jeugdhulp. De noodzaak wordt dus door de Kinderrechter getoetst, hetgeen betekent dat beïnvloedbaarheid gering is. Daar staat tegenover, dat 1 kind meer of minder in de jeugdzorg plus per jaar in financiële zin nogal wat uitmaakt (1 plek jeugdzorg plus kost ruim € 100.000 per jaar).  Het verschil van € 260.000 tussen 2017 en 2018 correspondeert dus met ongeveer slechts 2,5 plek jeugdzorg plus.

Landelijke transitie-arrangementen Jeugdzorg
Hier gaat het om jeugdhulp die landelijk wordt ingekocht omdat het zeer specialistische en weinig voorkomende hulpverlening en behandeling betreft. Hiervoor kan niet gebruik worden gemaakt van de in Zuid Limburgs verband ingekochte jeugdhulp. Beïnvloedbaarheid is gering. Betreffende problematieken kunnen niet (meer) door middel van lichtere hulpverleningsvormen of voorliggende voorzieningen worden opgelost. Dat betekent dat de noodzaak van de hulp niet meer ter discussie staat. De tarieven worden ook landelijk bepaald. In 2018 werd hiervoor € 118.000 meer uitgegeven. Dit zegt op zich weinig omdat het om zeer diverse vormen van jeugdhulp gaat met uiteenlopende kosten (bv. GGZ eetstoornissen en loverboy en mensenhandel problematiek). Kosten kunnen dan ook jaarlijks aanzienlijk fluctueren.

Ingeleend personeel
€ 54.000 hoger dan in 2017. Deze meerkosten houden met name verband met de pilot praktijkondersteuners huisartsen GGZ jeugd.

Uitvoering lokaal
€ 19.000 meer uitgegeven in 2018 t.b.v. nieuwe preventieve activiteit “coaching on the job” op locatie Steltloper (3 groepen kinderdagverblijf en 2 peuterspeelzalen). Het doel is vroegtijdig ongewenste ontwikkelingen bij peuters/kinderen signaleren.

ga terug